Tuesday, July 20, 2010

"Salah ke saya seksi, che gu?"


Seksi? Perkataan yang paling sinonim dengan dunia artis. Betul ke? Dalam pemerhatian aku lah... Kalau ada wartawan atau orang yang membangkitkan soalan, "Kenapa kamu seksi?". Makan keluarlah jawapan yang agak skeptikal, "seksi ke? (Sambil diiringi hilai tawa maha manja!)"
"Betul, ramai cakap awak seksi."
"Alah, sebenarnya ikut orang lah. Diorang tengok saya seksi. Seksi luas definisinya. Kadang-kadang bila tengok perempuan pakai tudung pun kita boleh cakap seksi. Perspektif orang la katakan."
Bijak betul jawapannya.

Mmm... Aku teringat ketika belajar di bawah bimbingan Ustaz Malik, ada seorang berkata, "Alah ustaz, kalau pakai tudung pun belum tentu selamat, kena rogol juga!" Nasib baiklah yang menjawab ni bukanlah sebarangan orang, kalau aku sangkut juga nak menjawab.
"Cuba awak fikir, pakai tudung, tutup aurat pun boleh kena rogol. Inikan pula yang dok pakai baju macam tak pakai baju."
Pelepekk... Kena sebiji. Haha... Itulah, ilmu belum cukup di dada cuba nak beradu tenaga pula.

Hari tu aku ada terbaca satu berita, seorang pelajar perempuan didenda oleh guru kerana memakai skirt. Aku tak baca habis pun. Malas nak layan cerita-cerita macam tu. Bukan nak menyokong mana-mana pihak tapi kalau sekali baca pun rasanya kita tahu apa salah pihak ni dan apa salah pihak tu. Mungkin yang paling menyampah sebab masuk paper kot. Ish, malu lah...

Kesimpulannya senang saja, kalau benar kita mahukan seorang ikon yang bleh bantu kita berjaya, pilihlah dengan betul, tak kiralah sama ada muslim ataupun non-muslim. Sebab agama mengajar umatnya untuk melakukan kebaikkan.

Peringatan untuk kita...

6 comments:

cryclown said...

suke! SUKE!

Fatin said...

tnya dia agama apa
habis citer

Hush said...

suka post ni.
memang ada betulnya.
macam ne la kalau dah jadik cikgu nanti nak tegur murid yang macam ni..
susah juga ya.. hmm..

nyOng.is.me said...

clown : ye... saya juga suka

nyOng.is.me said...

fatin : mmm... klu dia agama Islam, trus kita lempang...=)

nyOng.is.me said...

hush : nk tgur kne tgk dlu la dia anak sapa.. kalu x, che gu lak yg kene lmpang!