Tuesday, March 8, 2011

Resipi Teruna Pingitan (HOT STUFF!)

Alhamdulillah...

Aku ditakdirkan menjadi seorang yang tak pernah kekwat tentang makan. Walaupun kadang-kadang makanan tu aku tak boleh makan (jangan liurkan aku dengan udang sebesar paha Fara Fauzana, kerana aku tetap takkan terliur!), namun aku tetap takkan pernah merungut, mungkin hanya menolak tapi dengan cara yang baik. Kalau tak boleh makan yang ni, aku makan yang tu. Kalau tak boleh makan yang itu, aku makan yang ini. Senang kan... Untunglah siapa jadi bini aku! Hahaha...

Mungkin dia lebih beruntung sebab aku dilahirkan sebagai seorang chef dalam sisi hidup aku yang kedua! Hah! Amacam? Isi borang cepat... Hahahaha lagi...

Tak percaya?

Tanya saja si Encik Hamizi (blog yang jarang diupdate). Dia beruntung sebab setiap malam aku akan masakan makanan untuk dia makan. Itu baru housemate, macamana kalau bini aku nanti. Sebab itulah aku cakap, siang aku jadi cikgu. Bila malam, aku berubah menjadi mamak 24 jam! 

Ini mamak yang masak sambil berkain pelikat.

Ok lah... Menu yang paling senang aku nak kongsi untuk teruna di luar sana ialah nasi goreng. Sampai bila nak makan meggi kan... Dulu boleh lah cakap orang makan meggi ni pasal tak ada duit, tapi sekarang orang yang makan meggi adalah antara yang kaya dalam dunia remaja. Tak percaya? Dulu meggi berapa sen bai. Cuba bandingkan dengan harga sekarang. Perghh... Jangan harap nak harapkan subsidi beras Kampung Pisang nak beli meggi lagi! Confirm tak lepas juga! So, cara yang paling senang ialah nasi goreng ni. Kenyang pun kenyang... Jimat lagi.

Senang jek nak buat, hiris bawang besar, bawang putih dan cabai Melaka. Kalau malas nak hiris nipis-nipis, ambil pisau 'katok' bagi penyek. Kalau malas juga, ambil tukul besi 'katok' kepala sendiri! Hahaha... Siap hiris, tumiskan dalam kuali, minyak sikit jek. Jangan banyak-banyak. Kurang kolestrol dalam hati, tambahkan kolestrol dalam cinta! Lagi hahahaha....

Agak-agak dah kuning, tambahkan belacan dengan kiub pati ayam. Kiub tu jangan boh banyak sangat. Kurang sedap nanti. Kalau nak bagi rasa  sikit lagi bohlah perencah nasi goreng tapi tu pun jangan boh banyak-banyak. Garing jek tumisan tu, pecah telur sebiji, kacau-kacau sikit, baru boh nasi... Gaul-gaul lah sampai cantik, kalau nak boh kicap pun boleh. Ikutlah selera anda. Dah nama pun nasi goreng bujang, hentam sajalah labu! Anda sendiri juga yang makan,.

Bila dah siap jadilah macam ni....

Tadaaaa....!

dan ini...

Sedap tak? Sedap tak? (Sambil buat suara Eric)

Senang kan? Hahaha... Ini aku namakan 'Nasi Goreng Hentam Keromo Asal Ada Rasa'. Kalau ada bajet lebih tu beli lah nugget jadikan lauk (padahal nak hilangkan rasa muak nasi) ataupun yang paling murah iaitu tempe. Tempe? Iye, tempe! Malu lah orang Johor tak makan tempe. Dalam gambar, yang belakang nugget tu bukan daging beger yek, itu tempe goreng tepung. Perghhh... Kita orang siap buat sambal kicap tu. Bayangkan tempe cicah sambal kicap, gua tak bagi can beb...

Ini dessert untuk dikunyah sambil layan drama GEMILANG.

Amacam ada 'beran' nak cuba? Eh, cubalah. Buat penat jek aku tulis panjang. Cuba tau. Tak rugi apa-apa pun. Cuma antara sedap dengan tak sedap sajalah. Tapi aku buat ok jek. Kalau anda buat tapi rasa tak sedap tu bukan salah aku, salahkan air tangan anda sendiri. Kalau sakit perut, risiko tanggung sendiri.

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Jangan lupa basuh pinggan yek! Salah satu senaman mudah  lepas makan...

(Nak resepi lain? Klik ni Air Tangan Chef Masquerade)

Harap maaf. Gambar tidak jelas disebabkan masalah camera DSLR 3.2 megapixel aku yang aku sendiri  tak dapat rungkaikan masalahnya.
Terima kasih untuk bonda, ayahanda dan kakanda yang banyak mengajar aku ilmu masakan.
Selamat mencuba dan selamat beramal!

15 comments:

anotherstep said...

haha....i like da ns goreng...two thumbs up...same goes to da gunners

Kepala Manchiss said...

25jam boleh?

nyOng.is.me said...

zack : hahaha... xpe, dak MU pon leh rasa nasi goreng gorengan the gunners.

nyOng.is.me said...

anep : mamak pon keje ikut shif dowh!

Nava.K said...

nasi goreng is the easiest to cook and yours looks really nice.

nyOng.is.me said...

thanks mdm nava... =)
mendapat pujian dari seorg yang expert, so exciting! wink!

Hush said...

wah!
nampak sedap!
harus cuba ni!

cryclown said...

nsib jiran sebelah rumah aku pemurah, so, slalu dapat subsidi makan..hehehe.. goyang kaki saja.

nyOng.is.me said...

hush : hahaha... ni masakan untuk lelaki bujang. tapi kalu anak dara tu wat la yg elok sket...

nyOng.is.me said...

clown : wah,,, jiran aku kiri kanan dh kawen, melayu.. yang belah kanan ada adeq pmpuan . teringn nak mnjamu air tgn dia... hahaha

basilia callysta said...

ngeh..ngeh..nmpak cam nyummy..balik nnti masak gtu..musti mama ngan abah kembang semangkuk..anak tot diorg da besoo dah upernye..

Al-Hadi said...

mizi mang reti makan ja..........aku len la.......hahahaha

nn said...

serius nampak sedap. serius terliur. serius maggi mahal gila now. lapar...

Dewi Batrishya said...

Fuuuuuuuuuuuh.. L.I.C.I.N!

Helmy said...

ini geng Rushdee ye?