Sunday, November 29, 2009

Nur Kasih Drama Terbaik Setakat Ini

Akhirnya, tamatlah riwayat kisah paling romantis pernah aku tengok ni. Nur Kasih yang aku ikut dari episod 1 merupakan sebuah drama bersiri lain dari yang lain. Banyak keistimewaan dalam kisah keluarga ini. Awal-awal lagi aku sudah terpikat bila melihat Jalaludin Hassan yang memegang watak Ustaz Hassan. Sebelum ini beliau banyak melakonkan lelaki korporat tapi berlainan kali ini. Membawakan watak seorang ayah yang tegas dalam didikan agama, Jalaludin mengingatkan aku pada ayahandanya, kebetulan sama namanya yang mana dulu aku sering saksikan di kaca tv dalam rancangan Iqra'.

Pelakon yang lain pun tidak mengecewakan. Paling aku minat pastilah Fizz Fairuz. Mamat ni aku minat sejak dia berlakon dalam drama bersiri Kekasihku Seru. Jika dalam drama berkenaan, Fizz bawa watak seorang lelaki yang alim dan dapat melihat benda-benda ghaib. Seolah-olah ada kesinambungan antara watak tersebut dengan wataknya dalam drama Nur Kasih. Menjadi seorang abang yang sering melindungi adiknya, seringkali berkorban semata-mata melihat orang lain bahagia.
Selain itu, Remy Ishak juga tak menghampakan. Aku kenal mamat ni pula lalu filem Anak Halal. Apa yang menariknya, Fizz dan Remy juga berlakon bersama dalam filem tersebut. Ada dalam satu babak, Remy bergaduh dengan Fizz. Hehe... Masa tu Fizz bawa watak antagonis yang gila-gila.
Tizz Zaqyah, macam yang aku 'uar-uarkan' sebelum ni merupakan buah hati terbaru aku. Hahaha... Walaupun baru lagi dan pernah aku lihat dia berlakon dalam drama Impian Ilyana membawakan watak Kak Ika tapi memang tak silaplah pengarah pilih dia pegang watak Nur Amina tu. Tapi persetankan dululah tentang kisah sosial gadis comel ni. Aku malas nak cerita... Tapi, yang paling menarik awek lama aku pun ada juga. Hehe... Ayu Raudhah. Aduhai, berbelah bahagi pula.
Hadi cakap dia paling minat watak Sarah yang dibawakan oleh Ummi Nazeera. Misteri... Entah apa-apa mamat tu. Kata Hadi, dia berlakon watak seorang gadis yang bermuka-muka menjadi. Betul juga. Aku sering kali membaca maklum balas orang ramai di laman web tv3, ramai juga yang tak suka watak tu, bukan tak suka Ummi. Kira dia berlakon jadilah.
Rasanya aku tak payahlah nak cerita lebih lanjut pasal drama ini pasal aku tahu memang ramai pengikut setia drama ni kan. Mat Ros yang tak pernah tengok dulu pun, bila aku ajak dia tengok sekali, terus tak keluar makan setiap Jumaat malam semata-mata nak tengok kesudahannya. Biar betul? Betul... Mat Ros tu mukanya ganas, tapi hati lembut bak span. Haha... Terbaru aku baca, rating orang yang menonton drama ini hampir 4 juta orang. Perghh... Box-office tu. Mungkin sebab cerita ini memaparkan percintaan selepas kahwin, tidak seperti filem atau drama Melayu yang lain, cukup tipikal.
Yasin hadir sebagai pengalun lagu tema drama bersiri ini. Menggabungkan rentak timur tengah dan ditambah elemen pop, memang cukup rencahlah. Gempaklah... Faham-fahamlah macamana suara Yasin kalau bawak lagu macam ni.

Tapi, rasanya anda semua pun tahu kan kenapa aku memang minat cerita ini. Sebab palin utamanya ialah gandingan suami isteri yang menjadi tulang belakang drama ini. Siapa lagi kalau bukan Mira Mustapha dan Kabir Bhatia. Memang mereka berdua ni kalau kerja bersama dapat menghasilkan kolaborasi paling ideal. Macam aku dan si dia... Siapa? Anda tolong pilihlah antara Tizz dan Ayu Raudhah. Haha...

Tak harap drama ini akan disambung atau difilemkan... Takut impaknya tak sama atau jauh lebih teruk dari drama sebelumnya, alasan yang sama bila orang suruh Kabir buat sambungan drama Kekasihku Seru.
Nak tengok lagi drama ni? Masuk laman web www.tv3.com.my, lepas tu log in. Tak ada akaun? Daftar percuma... Senang!

3 comments:

nn said...

lol. padan ah best. khabir bhatia :)

nyOng.is.me said...

yup..kabir.xtgk ker...wah rugi ni.cpat g tgk kat tv3.com.my.
drama ni kabir wat separuh,lps tu pas kat member dia, faisal ishak smbung. masa tu dia nk fokus kat filem setem n drama tower 13. faisal org singapore. byk gak dh wat drama kat msia...

aku said...

aku kesian kat sarah tu...xtau pe tu nikmat kawin.. agak2 aku leh jadi pengganti abg aidil x:)