Friday, May 28, 2010

Diet? Kena Cara Baru Betul...


Stomach Ache by DGolden




Sekarang ni kalau kita dengar orang nak diet, dalam kepala otak kita mesti kita akan fikir, "ooo... Mesti dia sampai tak makan, kan."
Mmm... Betul ke kalau nak diet kena sampai tak makan? Paling 'koman' pun sampai tak makan nasi, makan roti atau buah saja. Makan malam pun sampai tinggal. 
Kalau difikirkan, setakat kita tak makan belum tentu kita boleh kurus, betul tak? Sepatutnya kita kena diajar untuk bersukan. Bagi seimbanglah katakan. Sebab tu ada subjek Pendidikan Jasmani di sekolah. Jangan sesekali pandang rendah subjek ni. 


Semalam Judin datang bilik aku, mengadu pada Wan kerana perutnya tak berapa nak sedap. Hahaha... Tak tahulah dia masak apa perut dia tu sampai rasa tak sedap. 
Kata Judin, masa makan tengahari ada yang menegurnya, kalau dah ambil ayam jangan pula makan ikan. Mmm... Pasal dua-dua dah masuk dalam pinggan, tibai sajalah. 


Aku ada juga terbaca pasal benda-benda ni dulu. Kalau tak silap aku dalam ikan ada ion negatif dan dalam ayam ada ion positif. Kalau kita dah telan dua-dua, tak ke bercampur aduk dalam perut tu. Sebab tu kita selalu sakit perut. 
Nabi S.A.W. sepanjang hidup baginda tak pernah sakit perut. Sebab apa? Sebab baginda pandai menjaga makan. Nak tahu diet yang baginda selalu amalkan. Aku tak tahu sumber ni betul ke tak... Wallahualam. Tapi kalau dibaca dan direnungkan, mesti boleh buat kita terfikir.


Jangan makan SUSU + DAGING
Jangan makan DAGING + IKAN
Jangan makan IKAN + SUSU
Jangan makan AYAM + SUSU
Jangan makan IKAN + TELUR
Jangan makan IKAN + DAUN SALAD
Jangan makan SUSU + CUKA
Jangan makan BUAH + SUSU (KOKTEL)
JANGAN MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKAN BUAH TERLEBIH DAHULU, BARU MAKAN NASI.
TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.
JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM . SESIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA. 


Mmm... Fikirlah sendiri. Benda-benda macam inilah yang selalu kita amalkan. Memang susah untuk kita nak ubah, tapi macam yang aku selalu kata; KITA INI TAK SEMPURNA TETAPI KALAU KITA BERUSAHA UNTUK KE ARAH KESEMPURNAAN ITU SUDAH MEMADAI.

3 comments:

WaLk said...

mmg btl..
nk berdiet kne ad cara yang betul..
yg pnting gk kne berdisplin dalam pemakanan..

nyOng.is.me said...

betul walk .. klu nk ikut petua yg diberi tu mgkin agak ssh pasal org melayu mmg tu cara pemakanannya. tp kalu kita ada usaha sket rasanya boleh kot...=)

cryclown said...

jgn darat dgn laut..
jgn pns dgn sjuk..