Wednesday, December 8, 2010

Belajar Demi Nasi Lemak...

Aku kene rasuk malam ni... Dah lama tak menaip, tetiba bernafsu semacam pula malam ni, walhal malam ni bukan malam Jumaat. Oh, mungkin sebab tahun baru...

Aku ada satu cerita...


Hari itu, Ipen (bukan nama sebenar) keluar minum tengah malam bersama kawannya yang agak pendiam, Daus (juga bukan nama sebenar). Aku rasa adalah dah dekat sejam lebih mereka berdua duduk berbual kat kedai Mak Gayah (dan bukan nama sebenar). Belum rasa nak balik agaknya. Dari satu cerita ke cerita yang lain. Cakap pasal topik ni, cakap pasal topik tu.... 


Sampai satu masa tu, Ipen tanya pada Daus, "Kau nak nasi lemak?" 
Dahi Daus berkerut. "Kenapa?"
"Mana nak cari ek nasi lemak malam-malam ni. Teringin lak nak makan. Dah lama tak pekene nasi lemak."
"Kat sini mana ada orang jual nasi lemak malam-malam buta. Kalau nak makan sangat, tunggu esok pagi la," kata Daus yakin umpama dR. Rozmey.


"Apa kejadah kau ni nak makan nasi lemak plak?!"


Pappp...!


Terkejut beruk Daus bila Ipen tetiba saja menepuk meja. Mukanya merah padam. 
"Kau pehal?"
"Inilah orang kita. Kalau kat luar sana tu, senang jek nak cari nasi lemak time ni!" Deras suara Ipen. " Orang kita kat sini takut nak buat, tak berani... Takut sangat rugi. Cubalah buat dulu, mana tau boleh untung!"
Daus diam. Diteguknya teh sampai habis. "Ipen," kata Daus yang sentiasa tenang ibarat dR. Rozmey. "Kat sini memang dah adatnya makan nasi lemak waktu pagi. Bukan orang kita takut. Kau kalau dah gian sangat nak makan nasi lemak belajar bangun awal. Tak reti bangun awal, kau belajar tidur awal! Ada paham?" Daus bangun dan berlalu meninggalkan Ipen yang terkemut keseorangan, entah faham atau tidak...


"Siyut... Blah macam tu jek. Ni sape nak bayar?"

Tammat...


Aku masih belajar sampai sekarang... Aku dah lama tak pekene nasi lemak. Ini cerita bukanlah betul-betul tapi aku cerita pasal nasi lemak yang betul-betul, bukan nasi lemak tu yek! Tak ada kena-mengena dengan yang hidup ataupun yang telah pergi.

6 comments:

cryclown said...

ptut murh rezeki aku pagi tadi..hehe

mira said...

Nasi lemak bgkus daun pisang sedap!!!!!mkn pagi2 lagi sedap!!!

blnje mira!blnje mira!

nyOng.is.me said...

clown : share is caring laaa....
mira : sdap ke? mmm... xpnah lg makan daun pisang. mmm,,,xpe2. nnt org blanjer daun pisang k!

Al-Hadi said...

tu apa tu? nasik lemak 50 posen??

ah cai said...

hehehe....tapi aku lain, selalu makan nasi lemak sejuk kat umah..

nyOng.is.me said...

hadi : awak kan ada nasi lemak lima posen!
ah cai : awak kene bgun awl klu nk mkn yg panas2...