Saturday, December 5, 2009

Akhirnya Messi dapat Ballon d'Or!

Akhirnya, dapat juga si budak tak cukup hormon ni anugerah paling dikehendaki oleh semua pemain bola sepak di dunia ini; anugerah Ballon d'Or!
Lionel Messi, pemain berasal dari Argentina dan sudah bermain dengan kelab tersohor, Barcelona lebih 3 musim. Setelah berhempas pulas, akhirnya Leo berhasil mencapai matlamatnya menggenggam anugerah berkenaan.
Leo merupakan salah seorang pemain yang membantu kelab Catalan menjulang trofi Liga Juara-juara 2006. Pada tahun 2008 juga, dia membantu sekali lagi kelab tersebut menjulang piala yang sama, beserta 2 lagi piala lain, Piala Liga dan Piala Raja Sepanyol. Oleh sebab itu, sememangnya dia layak menjulang Ballon d'Or.
Leo mengungguli undian meninggalkan pemenang tahun sudah, Ronaldo di tangga kedua dengan beza undian paling tinggi dalam sejarah Ballon d'Or. Leo mendapat sebanyak 473 dan Ronaldo sekadar meraih 233 undian. Xavi Hernandes yang beraksi cemerlang dalam final Liga Juara-juara 2008, menduduki tangga ke tiga.
Sebelum ini, Ballon d'Or pernah menjadi milik ramai pemain handalan dunia seperti Ronaldinho, Ronaldo, Rivaldo, Cannavaro dan Kaka.

Hadi beria-ia suruh aku postkan berita gembira buat die-hard fan Barca ini supaya peminat Cristiano Ronaldo boleh 'senyap'. Haha...

2 comments:

hans said...

ronaldo nomot 2 dalam undian ari tu
kasi lah plak Messi kan

nyOng.is.me said...

haha...mmg ptt dapat kat messi pon. ronaldo x sebest messi.. huhu...