Saturday, August 8, 2009

MALAKOF University Duathlon Series 2009!

Bagi dua siri terawal di Universti Putra Malaysia (UPM) dan Universiti Tenaga Nasional (UNITEN), aku lebih bertindak selaku pengurus kepada sahabat dan mentorku, Mc. Mungkin belum masanya bagi aku untuk menjadikan diri aku sebagai salah seorang 'keluarga' MALAKOF.
Namun, entah macamana terbuka pintu hati ini untuk menyertainya walaupun aku belum pernah berlatih 'segila babi' macam Mc demi untuk duathlon! Aku hanya ada seminggu untuk mempersiapkan diri aku sebelum bertanding di arena terakhir di Universiti Malaya (UM).
Kategori Mix Relay pada mulanya menjadi sandaran aku. Hadi sudah menyatakan persetujuan lebih awal untuk mengikuti kejohanan tersebut. Malangnya srikandi yang dicadangkan, Siti Aminah tidak dapat meluangkan masa kerana terdapat masalah-masalah tersendiri. Tak mengapalah.
Seterusnya, aku melihat pada kategori Men's Relay pula. Nama yang tersenarai pula rasanya cukup melegakan hatiku. Zahir sebagai pelari pertama, Hadi akan berkayuh dan aku sebagai pelari terakhir. Mendapat sahaja regu terbaik ini, aku sudah memulakan latihan. Agak mengecewakan sedikit apabila larianku begitu 'hampeh', 7 minit untuk larian sejauh 1500 meter. Sudah lama tidak berlarilah katakan. Tak mengapalah.
Dalam mempersiapkan diri, tiba-tiba Zahir terpaksa menarik diri kerana sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Aduh, dugaan lagi. Tidak mengapalah. Terpaksa mencari orang lain bagi memenuhkan saf regu kami.
Akhirnya, kata putus telah dibuat Luqman dipanggil sebagai pengayuh basikal, manakala Hadi dan aku sebagai pelari pertama dan terakhir. Lukman yang memang sudah terserlah kehebatannya mengayuh mountainbike Exitway Norfolknya semasa sama-sama mendaki Bukit Miku menjadi penguat semangat aku untuk terus berlatih.
Dua hari sebelum kejohanan, dugaan datang lagi dengan duka berbaur kegembiraan. Hadi dipanggil untuk menjalani latihan bola sepak di Kedah untuk SIPMA tahun ini. Aduh... Aku terdiam sejenak. Borang dah siap, yuran juga sudah dibayar. Tak mengapalah. Terpaksa aku mencari pengganti Hadi. Setelah bersama-sama memujuk Mat, akhirnya dia tewas setelah aku berjaya menjual muka 'seposen'.
Pada hari kejohanan, aku sendiri agak gusar dan gemuruh. Melihat peserta-peserta semua bagai menggila di arena terakhir ini. Tapi bagi membantu Mat yang sudah berpeluh-peluh ketakutan walaupun belum memanaskan badan, aku buat selamba sahaja. Tekad kami semua hanya ingin menghabiskan pertandingan ini, tidak kira di tempat yang ke berapa sekalipun.
Aku terpaksa bertindak sebagai pelari pertama. Langkah awal agak cacat sedikit kerana terlalu mengejar Mc yang tidak jauh di hadapan. Namun, aku belajar tiada gunanya mengejar orang lain jika ia hanya memenatkan dan mengganggu mental. Jadi, aku memperbetulkan langkah dan berjaya menghabiskan larian lebih kurang 16 minit. Walaupun tidaklah sebaik peserta UPNM, aku tetap berpuas hati kerana berjaya meninggalkan peserta-peserta siri terdahulu. Apa yang menjadi kemusykilan dan ralat di hati ialah aku telah dipotong oleh 2 orang srikandi yang aku sendiri
terpaksa memberi tabik 'spring' pada mereka, Akak Trikidz dan Akan berskaf Adidas yang sudah lama aku usha, dari siri pertama lagi.
Luqman meneruskan cabaran dengan mengayuh sejauh 11 kilometer. Dia berjaya mencipta kenangan terindah apabila dengan selamba 'menghenyak' mountainbikenya pada bukit yang mencabar, meninggalkan pesaing yang terpaksa menyorong basikal racing! Luqee, lu memang
gila!
Dan terakhir sekali, Mat meneruskan larian sejauh 3.5 kilometer dengan hati yang gundah-gulana. Namun, aku puji anak muda ini kerana berjaya menghabiskan larian dengan senyuman meleret ke telinga. Hilang semua rasa gemuruh sewaktu melintas garis penamat.
Walaubagaimanapun, keputusan rasmi masih belum dapat dilihat. Tak tahu kenapa lewat pihak MALAKOF mempamerkan keputusan di web mereka.

Kesempatan ini aku ingin mengucapkan terima kasih pada rakan-rakan yang banyak memberi dorongan, Mc, Luqman, Hadi, Maswafi, Mat, Zahir dan semua-semualah, tak dapat nak sebut semua. Terima kasih banyak-banyak!

Mc berlari menuju ke garisan penamat sambil Luqman memerhati di hujung sana.

Mat pun bergaya sewaktu menuju ke garisan penamat.

Regu aku yang terdiri daripada Mat, aku sendiri dan Luqman.

Bergambar kenangan sebelum pulang bersama Exitway Norfolk milik Luqman yang berjaya menewaskan banyak basikal racing lain.

Tahniah Mc!
Tahniah Luqee!
Tahniah Mat!
...dan Tahniah AKU!!!

1 comment:

ogos 1987 said...

lawa gmbar aku ko tgkap ye..
huhuuu...
dugaan dan cabaran itu kunci kejayaan..