Thursday, August 27, 2009

Arsenal Terlalu Gah Buat Celtic

Eduardo, Eboue dan Arshavin tambah derita Celtic dalam perlawanan yang turut disaksikan Sir Alex Ferguson

Misi Celtic yang bertandang ke Emirates Stadium bagi meranapkan 2 gol Arsenal dalam perlawanan pertama, akhirnya memakan diri selepas tewas perlawanan kedua dengan agregat 1-5. Situasi ini seharusnya meletakkan skuad kendalian Arsene Wenger dalam kedudukan meyakinkan bagi memberi tentangan pada musuh tradisi, mu Sabtu ini.
Perlawanan yang aku saksikan di siaran Indonesia kegemaranku, RCTI sejak awal lagi berlangsung agak laju. Gusar juga hati ini dengan ketiadaan kapten pasukan, Cesc Fabregas yang terpaksa diketepikan akibat cedera, ditambah dengan keberanian Wenger menggunakan khidmat penyerang 'sekali main, sekali cedera', Eduardo da Silva yang digandingkan dengan seorang lagi penyerang 'kejap jadi'kejap tak', Bendtner. Walaubagaimanapun, keadaan menjadi terkawal dengan bantuan pemain senior seperti William Gallas yang kebal menjana pertahanan. Beliau juga banyak membantu barisan depan dalam membuat serangan balas. Tidak dilupakan pemain muda, Denilson yang banyak mencipta peluang. Mudah-mudahan beliau dapat meneruskan kecemerlangan dalam perlawanan Sabtu ini. Awal permainan, Arsenal agak kelam kabut dan seperti ketandusan idea untuk mencipta gol.
Tentu ramai yang akan kata Eduardo berlakon terjatuh di dalam kotak penalti hingga pengadil perlawanan terpaksa memberi penalti tapi apakan daya, bola 50-50. Tak siapa dapat jangka. Eduardo tenang menjaringkan gol pertama perlawanan memperdaya penjaga gol lawan.
Gol kedua hadir melalui anak emas Arsene Wenger, Eboue yang kemas mengawal bola sebelum membuat sepakan padu menerjah jaring,

Babak kedua menyaksikan Celtic banyak mengatur serangan tapi benteng Arsenal terlalu kukuh. Arshavin yang baru beberapa minit masuk menggantikan Eduardo tampil dengan gaya tersendiri sebelum menjaringkan gol ketiga untuk menambah agregat menjadi 5-0. Tentu sahaja Ferguson yang melihat dari tempat duduk VIP tidak senang dengan semangat yang dipamerkan skuad muda Arsenal ini.
Walaubagaimanapun, Arsenal tetap seperti perlawanan sebelum ini, cepat terleka hingga menyebabkan Celtic berjaya mendapat gol saguhati melalui Donati yang melakukan first timer yang cukup cantik dan mengelirukan.

Pada perlawanan ini, aku menamakan Denilson sebagai pemain terbaik perlawanan kerana menjadi 'arkitek' berjaya di bahagian tengah.

Perlawanan seterusnya : mu vs Arsenal (Old Trafford Stadium, 29 Ogos 2009)

Keputusan :
Arsenal 3
Celtic 1
(Arsenal menang dengan agregat 5-1)

No comments: