Tuesday, May 19, 2009

Rock Star - Stephen Herek (2001)

Pertama kali aku menonton filem ini pada tahun 2005. Aku pun tak tahu kewujudan filem ni di pawagam-pawagam berhampiran aku. Untung sahaja rangkaian televisyen Mediacorp Singapura, TCS 5 memutarkan semula filem ni.
Mark Wahlberg... Mamat ni memang aku minatlah. Tak payah aku nak cerita lebih-lebih pasal lakonannya. Reverse balik ingatan anda tentang lakonan si mamat ni dalam filem The Departed, Italian Job dan banyak lagilah.
Firstly, yang aku minat pasal filem ini adalah disebabkan filem ini mengambil tema kehidupan seorang rockers. Ya... Rockers juga manusia. Banyak salah dan silap, sengaja atau tak sengaja yang mereka semua ini lakukan. Jadi memang kenalah dengan apa yang aku cakap tadi, Rockers juga manusia.
Secara kasarnya, plot filem ini berkisarkan seorang mamat ni yang teringin menjadi penyanyi rock terkenal dan peluang itu datang. Walaubagaimanapu, tanpa disedari hidup sebagai selebriti bukanlah sesuatu yang boleh menjanjikan kebahagiaan. Dadah, wanita dan wang banyak mengelabui kehidupan rakan-rakan sehingga dia sendiri fed-up dengan apa yang dia lalui sekarang. Cinta hatinya pun semakin menjauh dan semakin menjauh... Dan menjauh menjadikannya lebih tertekan. Persoalan yang timbul, kenapa apabila diperkatakan dengan seorang rockers, wang, wanita dan dadah ini menjadi 'bunyi' iringannya?
Ikhlasnya, Rock Star merupakan sebuah karya jujur dengan tema yang menarik dan menceritakan sendiri apa itu dunia selebriti. Aku pula paling menggemari babak akhirnya di mana... Aku tak nak ceritalah. Tengok lah sendiri. Hehe...
Dan tidak lupa juga lagu-lagu dalam filem ini cukup hebat, ditambah dengan gaya panggung kumpulan rockers tersebut tak tumpah seperti Led Zepellin, Guns 'n Roses, AC/DC dan Metallica. Cukup memberangsangkan.

Rating : ***/*****

No comments: