Friday, August 13, 2010

Aku Lemah...




Rasanya belum terlambat lagi kot untuk aku ucapkan selamat datang bulan Ramadhan al-Mubaraq serta selamat berpuasa kepada semua umat Islam di seluruh dunia. Pernah aku terfikir, betapa meriahnya jika aku dapat kumpulkan semua umat Islam, bersahur bersama, berpuasa bersama, berbuka bersama, bertarawih bersama. Kan Islam itu ada di mana-mana.



Alhamdulillah, hidup lagi aku untuk menyambut Ramadhan 1431 ni. Syukur aku ke hadrat Illahi kerana masih beri udara untuk aku bernafas, kesihatan untuk aku terus melangkah di atas bumi ciptaan-Nya ini. Kadang-kadang aku saja yang alpa dan lupa dengan pemberian yang tak ternilai ini. Nauzubillah... Ingatkan aku kalau aku semakin lupa, pimpinlah aku jika aku terjatuh.


Ramadhan kali ini mungkin menjadi sedikit sayu dan hiba kerana inilah kali terakhir aku berpuasa di institut bersama rakan-rakan. Tahun depan entah ketemu lagi tak kenangan ni. 
Bonda call semalam, tanya balik atau tak. Aku tak dapat beri kata putus. Rindulah tu pada anaknya yang degil ni. Hehe... Teringin juga di hati untuk berpuasa di rumah. 


Bila tiba bulan puasa, benda yang  orang kita akan fikir adalah tentang makanan. Bulan puasa tak boleh makan,tak boleh minum. Untuk budak kecil mungkin boleh kot jawapan tu. Tapi bagi insan yang dah mumaiz dan baligh, kena ajar definisi yang lebih luas. Pernah ditanya dulu, apa yang kamu tahu tentang puasa. Tergaru-garu dulu kepala barulah nak jawab. Puasa bukan saja mengajar kita tentang erti menahan diri daripada tidak makan atau minum di siang hari, tapi lebih dari itu. Menahan nafsu amarah dan syahwat juga termasuk dalam definisi puasa. Kan Islam itu indah. Ilmu Islam itu mencakupi pelbagai aspek. Apa guna kita berlapar dahaga tetapi kita gagal menahan diri kita dari sifat marah. Apa guna kalau kita berlapar dahaga tetapi gagal mengawal perlakuan kita. Mmm... Ingatkan aku kalau aku lupa, pimpin aku kalau aku jatuh.




Hari itu ada kawan cakap pada aku, "puasa tau, jangan tak puasa. Melainkan darurat." Nadanya melawak. Aku jawab, "boleh. Soal makan minum tu aku tak ada hal sangat tapi bab awek seksi lalu depan mata tu yang aku goyang sikit." Haha... Sinikal. Tapi itulah cabaran berpuasa di zaman ini. 




Puasa bukan saja pada perut dan mulut, tetapi pada hati, tangan, mata, kaki dan seluruh anggota tubuh kita yang lain. Aku tahu aku bukan muslim yang baik, aku juga pernah jatuh, aku juga pernah leka. Ingatan ini bukan untuk sesiapa, mungkin lebih berhak ditujah pada diri aku sendiri... Sebab aku sendiri lemah. Wallahualam...


Hari ini mood puasa aku hampir diragut dek nafsu amarah. Ingatkan aku kalau aku lupa, pimpin aku kalau aku jatuh. 

10 comments:

Al-Hadi said...

sentiasa bersamamu....

nyOng.is.me said...

=)

cryclown said...

posa..sume posa..dari hujung k hujung..

hans said...

yups
puasa sekarang memang banyak dugaan
selain lapar dan minum kena jaga juga mata, telinga, tangan, kaki, akal

apa2pun selamat berpuasa, bersahur, berbuka dan bertarawih


P/S : Itulah Bro! Kalau Nak Drift Tu Tutuplah Cermin Tingkap Kereta Tu Dulu! Kan Ker Ekau Dah Malu! Kahkahkahkahkah!

Fatin said...

marah mmg cbrn besar..~

ah cai said...

adui...amoi yg aku mls ni nyong...hahahahah

nyOng.is.me said...

clown : btol... =)
hans : smoga kita dpt mnjaga diri kita spnjg bln pose ni yek...
fatin : tu lah,,, kene kawal kmarahan ni... huh

nyOng.is.me said...

ah cai : kene ttp mata bila amoi lalu dpn mata wei... hahahaha

hans said...

insyaallah
doa2kan selalu
amin

P/S : Header Baru H.P.B Blog. Thanks Blogger Dark Half!

Dewi Batrishya said...

Happy Fasting Bro!
May Allah Bless us all.. ^^