Wednesday, June 9, 2010

Lagenda Budak Setan - Sikit Saja Lagi...

Tajuk : Lagenda Budak Setan
Pengarah : Sharad
Terbitan : AstroShaw


Apa yang kurang yek dalam cerita ni? Emm... Dulu aku tak baca habis karya ini dalam bentuk novel. Ada yang cakap jalan ceritanya menarik dan ada pula yang kata cara penulisan Ahadiat Akashah agak berselirat, susah nak faham. Betul juga kot, sebab tu aku tak habis baca novel tu. Hehe... Walaubagaimanapun, aku cukup suka jalan cerita novel tersebut. Jujur kot...

Masalah utama apabila sesebuah novel divisualkan adalah kesamaan jalan ceritanya, perwatakan wataknya dan persamaan feel semasa menonton dengan membaca. Benda ni bukan sahaja berlaku dalam industri filem Malaysia tetapi di Hollywood turut berlaku benda yang sama. Mmm... Pada aku benda ni terpulang pada individu itu nak terima macamana.
OK, terus pada filem ni. Mmm... Sinematografi pada aku cukup menarik dan cukup membantu menutup kecacatan dan kekurangan filem ni. Tak sia-sialah upah pengarah fotografi luar. Soal pelakon pula, agak tepat bila pilih Farid Kamil dan Que Haidar bawa watak Kashah dan Azmi. Memang terbaik. 
Macamana pula watak Ayu? 
Ish... Susah nak cakaplah. Pada aku cerita ni memang sebuah filem yang bagus tapi feel nya tak sampai sepertimana aku tengok cerita Sepi dan Cinta. Lisa dan pelakon baru tu, Ekin agak 'palsu' masa bawa watak Ayu, tapi bukan pada semua babaklah. Fazura sebagai Kate hadir bukan sahaja sebagai penyeri tetapi pnyelamat kepada heroin yang ada.Lepas Fazura wujud baru aku rasa penonton bergelak ketawa. Lucu babak Kate merawat Kashah tu.
Walaubagaimanapun masalah-masalah kecil tu semua tidak  mengganggu keseluruhan perjalanan plot kot. Filem ni tetap aku boleh golongkan sebagai filem cinta yang bagus.
Terbaru aku baca suratkhabar hari ni, dalam masa 4 hari tayangan saja filem ni sudah menggamit 1.7 juta penonton. Boleh tahan lah. So, memang tak hairanlah menagapa novel Lagenda Budak Setan boleh menjadi kegilaan sewaktu dahulu. Tahniah lah pada semua yang terlibat. Kelemahan kecil-kecil tu diharap boleh diperbaiki.

Geram tengok aksi doktor yang menjawat pelakon pembantu tu, berlakon macam haram! Pengarah tolong alert tentang pelakon-pelakon tambahan!

5 comments:

ah cai said...

aaaaa.....nyong! aku terlepas tgk citer ni...adoyai :(

nyOng.is.me said...

cai, kene tengok cepat! lisa surihani... woooooooooooooo

fndrocka said...

aku ada terbaca...yang berlakon jadi doktor tu adalah pengarah filem ni si sharad..huhu

nyOng.is.me said...

pengarah? adoyai pengarah pon berlakon mcm tu yek... camane ni?

illianahidayah said...

cite ni tak cukup feel..
fasa jadik setan tu kejap sgt...