Friday, May 29, 2009

Barcelona 'Bunuh' Ego mu, Misi 3 Piala Tercapai

Hahahaha.... Macam makan kacang rebus.
Perlawanan yang aku ingatkan akan berlangsung dengan sengit dan menyeronokkan pada perlawanan akhir Champion League meleset. Barca masih bermain dengan corak seperti biasa; bermain sebelas orang, sedangkan mu masih mengharapkan pada seorang, CR7.

Awalnya agak mencemaskan sedikit melihat susunan strategi Pep Guardiola yang masih meletakkan Gerard Pique dan Yaya Toure di bek tengah manakala Abang Puyol diletakkan di posisi bek kanan menggantikan Daniel Alves yang digantung perlawanan. Bek kiri pula hanya mengharapkan kudrat tua Sylvinho yang jelas masih mantap menggantikan Eric Abidal. Barisan lain di bahagian tengah dan penyerang masih sama cuma Pep Guardiola tekad menggunakan khidmat pemain muda Sergio Busquet daripada melatakkan Keita di bahagian defensive midfield.
Lebih kurang 15 minit pertama sahaja CR7 sudah menunjukkan ketamakkan hingga membuat 5 shot, agak mencemaskan. Mujur sahaja dengan sekali serang Samuel Eto'o berjaya menghukum barisan pertahanan mu.Pujian sememangnya patut diberikan kepada barisan tengah Catalan yang bijak membuat gerakan menarik. Persembahan Xavi dan Iniesta pada malam tersebut tidak mengecewakan. Memang patutlah mereka digelar hero Catalan.
Bermula gol pertama tersebut, corak menyerang Barca semakin meningkat dan berjaya mendapat beberapa peluang mencetak gol tapi disia-siakan. Cuma sekali-sekala mu cuba mebuat gerakan serang balas tapi cukup menghampakan peminat mu.

Masuk separuh masa kedua, permainan mu semakin agresif. Beberapa kali pemain Barca seperti Busquet dan Abang Puyol dikasari. Paling ketara jika dilihat pada pemain yang sewaktu kecilnya mengalami masalah hormon, Lionel Messi. Beberapa pemain mu ditugaskan menjaga pemain prolifik nanti tetapi itu bukannlah kerja mudah. Gerakkan bahayanya bukan sahaja berjaya mencipta peluang tapi penyudahnya juga begitu mantap. Gol kedua hasil umpanan cantik Xavi Hernandez disudahkan dengan mudah oleh Messi menewaskan pertahanan mu, Ferdinand dan penjaga gol, van De Sar.
Mungkin sebab itulah Hadi ketawa besar kerana sebelum perlawanan, dia menewaskan salah seorang penyokong hardcore mu dan Selangor melalui permainan komputer FIFA dengan Eto'o dan Messi yang menjaringkan gol kemenangan. Ramalannya benar belaka... Hehe...

Hajat melihat aksi terbaik superb and brilliant player, Thierry Hanry agak menghampakan. Mungkin kerana baru pulih dari kecederaan. Walaubagaimanapun Henry pasti gembira dengan trofi CL pertama dalam kariernya. Beberapa pemain patut diberi pujian seperti Pique yang beberapa kali mematahkan serangan mu terutama melalui CR7 seterusnya menafikan dakwaan bahawa beliau adalah pemain muda yang kerap membuat silap.
Usai sahaja perlawanan, aku masih menunggu di bilik tv dengan niat mahu melihat riak wajah kecewa CR7. Perlawanan tersebut bukan sahaja menjadi menjadi medan untuk kedua-dua pasukan tetapi dua pemain muda, CR7 dan Lionel Messi untuk merebut gelaran pemain terbaik dunia. Tahun sudah Messi tewas kepada CR7 tetapi mungkin dapat menebusnya semula tahun ini.


Walaupun perlawanan tidaklah sehebat perlawanan Barca menentang biru pada separuh akhir dan perlawanan akhir CL 2006 antara Barca dan Arsenal, aku tetap puas untuk menunjukkan isyarat 'Peace' kepada penyokong mu, Mc, Vicky, Khai, Paan, Ellyme, Bagong dan Sep. Hahaha... Sebab itulah aku cakap final kali ini macam makan kacang rebus, senang sangat!

Viva la Vida, Barca!!!

No comments: