Sunday, January 31, 2010

Orang Jahat Yang Baik

Filem : Blow (2001)
Pengarah : Ted Demme
Terbitan : New Line Cinema


Orang selalu cakap, nilai lah filem itu melalui mesej yang disampaikan. Maksudnya, kalau tak ada mesej, filem tu tak baik untuk ditonton. Betul ke untuk menghasilkan filem yang baik dan boleh diiktiraf, filem tersebut perlu banyak mesej? Emm... Tak juga kot. Tengok saja filem Gerak Khas. Filemnya begitu banyak mesej yang baik-baik untuk disampaikan. Tapi ia tetap menjadi filem yang paling dibenci oleh aku. Sebab apa? Sebab filem tu tak ada feel walaupun ada mesej. Pada aku, mesej tu letak nombor 2. Paling penting sekali adalah feel supaya penonton boleh merasai apa yang cuba disampaikan. Tengok saja filem The Good, The Bad and The Ugly. Semua orang jahat. Tapi apa yang cuba disampaikan oleh pengarah aku faham.
Macam tu jugalah plot dalam filem Blow. Orang cakap ini adalah filem final Ted Demme. Filem ini merupakan kisah benar yang diangkat ke layar perak. Berkisarkan tentang George Jung, tokan ganja di Amerika. Salute sama Johnny Depp yang bawa watak utama dalam filem ini.
Filem ini menunjukkan bagaimana perniagaan ganja berkembang di dunia. Rupa-rupanya, Jung ni pun ada sangkut paut dengan Pablo Escobar, Colombian Drug Lord.
Jika diamati secara luaran, filem ni tak ada mesej. Filem ini menunjukkan kehidupan masyarakat bodoh yang hidup bertemankan dadah dan seks. Tetapi, jika kita amati betul-betul ada sesuatu yang cuba disampaikan melalui watak utamanya. George Jung yang boleh dianggap penghancur anak muda, boleh dilihat sebagai unsur positif dalam Blow. Bagaimana dia cukup menyayangi keluarganya dan rakan-rakannya.

Sebab tu lah aku cukup suka filem ini. Cukup rempah dan cukup rasa. Mesej kurang tapi ada feel. Maaflah kalau aku terlewat untuk menulis review tentang filem ini. Terima kasih pada Hardin yang menyarankan untuk menonton Blow.

Tengah cari dokumentari tentang Pablo Escobar...

No comments: